Wat heeft Pasen met eieren te maken? ‘Eén ei is geen ei, twee ei is een half ei, drie ei is een paasei’. Maar wat hebben die eieren dan te maken met het Paasverhaal? Want dat gaat over Jezus, die opstaat uit de dood. Dat zijn we eens gaan uitzoeken.
Eieren uitbroeden
We zijn eitjes gaan uitbroeden, daarover later meer. En we zijn Bijbelverhalen eens gaan bekijken met dat uitbroeden van die eitjes in ons achterhoofd. Want ga maar na: in zo’n ei ontstaat nieuw leven. En dat is er niet zomaar. Dat duurt even. En dan, ja, dan moet het leven nog doorbreken door die harde dode schaal heen. Het hele proces van het uitbroeden van een ei gaat over veranderen, naar een leven dat anders zal zijn. Waarin je weer opnieuw moet leren lopen, leren vliegen, waarin je moet leren geloven.
Bijbelverhalen
En of het nu Noach in de boot is, Jozef in de put en de gevangenis, Mozes in het mandje of met zijn volk gevangen in het Angstland Egypte, of dat het nu Jezus is die gevangen wordt genomen, sterft en in een graf wordt gelegd met een steen ervoor: Het zijn verhalen die gaan over veranderen, over een nieuw leven en daar pas klaar voor zijn na een lange weg. Ze gaan stuk voor stuk over Gods nieuwe wereld, waarin vrede is, eerlijkheid, liefde, en zorg voor de aarde.
De Bijbelverhalen die we hebben uitgekozen hebben we opnieuw verteld in een versie voor de onderbouw en voor de bovenbouw (de middenbouw kan kijken welk verhaal het beste past bij hun niveau). Die verhalen starten allemaal op het moment van opgesloten zitten, gevangen zitten, midden in dat proces van verandering. De rest van het verhaal vertellen we vanuit dat perspectief. Het is dus hetzelfde verhaal, maar anders verteld, vanuit dit thema. Het is dus het meest logisch als je deze versies vertelt, en niet een uit een kinderbijbel waarin het verhaal ook staat. Want dan mis je de clou.
In de klas
Als je zelf thuis wilt raken in de verhalen, raden we je aan om voor jezelf de verhalen van de bovenbouw allemaal te lezen ter voorbereiding. Daarin hebben we ook veel willen uitleggen van de verhalen. Dit kun je eventueel gebruiken in gesprekken met de klas. En we hopen natuurlijk dat je het zelf interessant vindt.
Als er gesprekken in de klas komen, hoef je niet altijd het antwoord te weten. Zeker bij dit soort thema’s is er geen goed of fout. Leg een vraag gerust terug in de klas: ‘Wie heeft er een idee?’ En gebruik vooral je eigen ervaring. Daar leren de kinderen het meeste van. En dominee Otto is altijd bereid om langs te komen in de klas. Laat het hem maar weten: o.grevink@wvoranje.nl.
Bij het project vinden jullie een nieuw projectlied dat Marcel en Lydia Zimmer speciaal voor ons hebben gemaakt: Het ei-lied! Dat zul je gaan vinden in de afspeellijst op YouTube, zo gauw we het mogen publiceren (vanaf 5 maart). In de afspeellijst vind je ook andere liedjes. Veel liedjes zullen terugkomen in de paasviering met Marcel en Lydia, dus ga ze maar lekker oefenen!
Het project is opgebouwd uit verhalen voor twee keer in de week, liedjes en verwerkingen, en drie ei-journaals op de andere dagen. Daarover lees je hieronder meer.
Veel plezier met Eieren met Pasen,
Namens de werkgroep Vieren en Geloven en Zin op School,
Sandra Gaakeer en ds. Otto Grevink