Van 6 tot en met 13 november staat op school de week in het teken van Mediawijsheid. Hoe kun je op een veilige manier gebruik maken van internet? Als internetdominee voor MijnKerk.nl wilde ik graag vanuit mijn ervaringen in gesprek met de kinderen van groep 3 en 4. Wat doen ze zoal op internet en hoe kunnen ze dat veilig doen? Ik viel samen met de juffen eigenlijk wel achterover van verbazing wat sommige kinderen al doen op internet. Het sluipt erin. Goed om erover te praten.

Wat doen kinderen zoal op internet?

Uit allerlei logo’s van sociale media pikten veel kinderen meteen het logo van Tiktok. In elke klas, ook al in groep 3, waren er toch best een aantal kinderen die ook zelf op Tiktok zitten (groep 3 2-3 kinderen, groep 4 6-8). We hebben gesproken over wat ze allemaal tegenkomen. Dat ze soms berichtjes krijgen en volgers die ze niet kennen.

Maar het bekendste sociale medium is toch wel YouTube, of ‘JoepTjoep’ 😉. Veel kinderen kijken de volwassen versie van de app, minder kijken naar YouTube Kids. Een aantal kinderen in de groepen 4 hebben een eigen YouTube-kanaal en hebben dus ook volgers.

Verder doen kinderen vooral veel spelletjes: Roblox, Minecraft, Brawlstars en Fortnite.

Mediawijsheid

Doel van de Week van de Mediawijsheid is vooral in gesprek te gaan over hoe kinderen internet (kunnen) gebruiken, te horen wat ze tegenkomen, en om ze tools in handen te geven om te snappen wat ze zien en hoe ze het veilig kunnen houden.

Want, vertelde ik, je kunt verdwalen op het internet. Van filmpje naar filmpje naar filmpje kun je als in een doolhof niet meer weten hoe je terugkomt, of zie je dingen die je niet wilt zien. ‘Waar zouden jullie het liefst willen spelen’, vroeg ik de kinderen. Op het schoolplein of op een straat, waar veel auto’s rijden? Op het schoolplein, natuurlijk. Precies. En daarom zijn er veilige apps en sites waar kinderen veilig kunnen ‘spelen’ op het internet.

Drie websites/apps

YouTube Kids

Van YouTube bestaat een kinderversie: YouTube Kids. Daar staat in principe alles op wat voor hen geschikt is. Veel kinderen kijken op de tablet of telefoon van hun ouders. Ook daarop kun je YouTube Kids installeren. Je doet er je kind, en jezelf, een plezier mee, omdat je weet waar ze zich begeven en dat het veilig blijft.

Koekeltjes

Via Google kunnen kinderen allerlei informatie vinden. Hoe zorg je ervoor dat ze alleen informatie vinden die voor hen geschikt is? Via Koekeltjes.nl vinden ze die informatie.

Wikikids

Ook Wikipedia heeft een kindvriendelijke variant: WikiKids. Ook die informatie is beperkt tot wat geschikt is voor kinderen en wat begrijpelijk voor hen is.

Kijken is makkelijker dan praten

Daarmee is natuurlijk niet alles gezegd. Het valt niet mee om kinderen op jouw telefoon af te houden van YouTube, waar ze veel meer kunnen zien dan op Youtube Kids. Ook groepsdruk – wat anderen wel (mogen) zien – speelt hierin een rol. Zie het maar eens als ouders zuiver te houden.

Het belangrijkste is dat je in deze week weer eens ontdekt dat het vaak onbewust gaat. Even op de tablet of de telefoon is ook wel eens fijn, voor kinderen én ouders. Het is vooral belangrijk om daarover in gesprek te blijven: wat zie je? Wat vind je ervan? En ook te zeggen: het is niet erg als je even verdwaalt op internet en iets ziet dat niet leuk of eng is. Of dat iemand je benadert via Tiktok of YouTube. Ga naar je ouders, naar de juf of naar mij. En dan lossen we het samen op.

Hoe praat jij met je kinderen over wat ze op internet doen?