In de laatste weken thuisonderwijs organiseerde Pioniersplek Zin op School een fotopuzzelspeurtocht. Even eruit met het hele gezin. Even wat anders. “Het was erg leuk en een welkome afwisseling in deze rare tijden” en “Ontzettend mooi initiatief, voor alle leeftijden, sportief en gezond!” waren een paar van de reacties die de organisatoren kregen. Meer dan vijftig kinderen deden mee aan de fotopuzzelspeurtocht, die werd gehouden naar aanleiding van de Bijbelverhalen over Koning David. In de wijk waar de Juliana van Stolbergschool staat, werden die verhalen in de speurtocht tot leven gewekt. Met de oplossing van de puzzel en met twee foto-opdrachten konden de kinderen een prijsvraag winnen.

Net als tijdens de vorige periode thuisonderwijs verzorgden de pioniers van Zin op School video’s met Bijbelverhalen om thuis te bekijken. “Deze filmpjes maken we altijd met filmbeelden, terwijl we zelf de verhalen voorlezen. Een van ons vertelt in een inleiding waar het verhaal over gaat. Dat koppelen we altijd aan wat er in ons leven gebeurt. Thuiszitten, de sneeuw, de nieuwe Amerikaanse president, maar ook meer algemene thema’s als vriendschap die heel belangrijk zijn voor de kinderen. Zo brengen we de Bijbelverhalen altijd actueel” vertelt Patricia Slosse, een van de initiatiefnemers van de speurtocht. In de weken tussen de kerstvakantie en de voorjaarsvakantie vertelden de pioniers verhalen over Koning David. “Dat sloot mooi aan bij het Kerstverhaal, waarin Jezus wordt geboren, die familie is van David uit Bethlehem” verklaart Slosse.

Bekijk hier de video’s over Koning David (tekst gaat hieronder verder):

Verhalen van David komen tot leven in Meerdijk

De verhalen wilden de pioniers ook op een andere manier tot leven brengen. En dat kon mooi in de eigen wijk van de Juliana van Stolbergschool. Immers, Koning David staat bekend om de liederen die hij dichtte, de psalmen; liederen die vaak gebeden zijn, zo is te lezen in de speurtocht bij het kapelletje (Meerdijk-Kloosterweg). Het daarachter gelegen Broederbos (vroeger van monniken) herinnert aan hoe David en Jonathan (de zoon van koning Saul) broeders waren. De weilanden erachter doen denken aan de velden waar Jonathan pijlen afschoot om te laten weten aan David of het veilig was of niet of dat hij moest vluchten. De Engelse noodwoning, de Maycrete-woning, uit de Tweede Wereldoorlog doet denken aan de oorlogen in de verhalen over David. De grenspaal tussen Holland en Brabant vlakbij het Galgenwiel is een mooie illustratie bij de vlucht van David voor koning Saul naar het buitenland, die hem het liefst gedood had. Zo kwamen de verhalen over David tot leven in de wijk, waar bovendien een watertoren staat, die zo groot is als een reus. Hoe groot zou de reus Goliath zijn geweest, die David verslagen heeft?

Rebus en foto-opdrachten

“Het leek ons leuk echt eens wat anders te organiseren, tussen al die online lessen door. Iets wat je ook als gezin kon doen. We maakten vragen bij de verschillende punten in de wijk, en uit de letters bij de goede antwoorden konden ze een zin vormen: ‘David wierp een steen’. Ook hebben twee foto-opdrachten gegeven,” vertelt Slosse. “Daar moest je wel even goed bij nadenken. De moeilijkste was: ‘Kun jij een foto maken zodat de toren tussen je handen zit?’ Als je dat doet lijkt de toren ineens heel klein en jij heel groot en zijn de rollen omgedraaid. Net als bij David en Goliath. De andere foto-opdracht was: David begon als herdersjongen, maar groeide op als een echte bevelhebber en overwinnaar. Ga op volgorde van klein naar groot staan en maak hier een foto van.” “Het was een leuke opdracht en ook jullie filmpjes vind ik erg leuk!” mailde Eline uit groep 5.

Prijswinnaars

Uit de foto’s zijn Guus en Lize, en Lucca gekozen als winnaars. “Een extra originaliteitsprijs hebben we toegekend aan Owen, die in zijn eentje geen foto kon maken van groot naar klein. Hij maakte een foto, waarin hijzelf én David én Goliath is. Bijzonder creatief,” besluit Slosse. Alle prijswinnaars en andere foto’s zie je hieronder: