Vrede is het thema van de Kliederklas van zondagmiddag 3 april. Vrede kun je zaaien. Letterlijk. Met pootaardappelen. Van de oogst kun je straks een frietje vrede maken. Kom jij alvast een frietje vrede eten bij de Kliederklas? Dat is toch lekkerder dan een patatje oorlog! Geef je op met je ouders en broers en zussen via info@zinopschool.nl of 06-49732774 (uiterlijk 31 maart).

Weet je nog dat dominee Otto bij jullie in de klas kwam? Hij heeft jullie namens Zin op School aan alle klassen een pot gegeven, waarin de jullie heel goed de groei van de aardappel kunnen zien. De binnenpot is namelijk doorzichtig!

Daarvoor had hij wel een bijzonder schepje nodig. Een schepje dat gemaakt is van… een geweer. In de Verenigde Staten hebben mensen een stichting opgericht, RAW tools, waar je geweren en pistolen aan kunt doneren. Daar maken zij gereedschap van. Zij hadden namelijk een droom gelezen in de Bijbel over vrede. Jesaja en Micha hebben die droom, waarin ze voor zich zien dat mensen hun zwaarden en speren laten smelten in het vuur om er gereedschap van te maken.

Er komt een dag waarop alles anders wordt. Dan zal de tempel stevig staan, boven op de allerhoogste berg. […] Dan komen alle volken op die berg bij elkaar. Daar zal God als een rechter tegen hen spreken. Hij zal hun leren wat goed en slecht is. Dan zullen ze hun zwaarden en speren laten smelten in het vuur, en ze zullen er gereedschap van maken. Dan zullen de volken niet meer tegen elkaar strijden, ze zullen niet meer weten wat oorlog is.

Met het schepje heeft dominee Otto in elke klas een aardappel in de pot gepoot. Jullie kunnen hem water geven en kijken hoe de groei vordert! Vlak voor de zomervakantie kunnen jullie dan oogsten!

Jullie hebben ook voor thuis een pootaardappel meegekregen. Dan kunnen ze zelf in 100 dagen genoeg aardappelen kweken voor een frietje vrede. Boer Joost legt uit hoe je dat doet:

1. Leg de aardappel een weekje in de vensterbank
  2. Maak een gat in de grond (ongeveer een handlengte diep)
  3. Leg hem met de uitlopers naar bóven erin en dek hem toe
  4. Geef voldoende water als het niet regent
  5. Als de aardappelplant 10 cm boven de grond uitkomt, dek hem dan nog even helemaal toe.
  6. Na ongeveer 100 dagen kun je oogsten (dat is vlak voor de zomervakantie)

Zo zaai je zelf een beetje vrede. Die vrede begint klein, maar groeit uit tot iets groots. Kom je alvast een frietje vrede eten bij de Kliederklas op zondag 3 april, van 16-18u op de Juliana van Stolbergschool? Geef je op met je ouders en broers en zussen via info@zinopschool.nl of 06-49732774.