Van 20 tot 22 mei werd in Swanwick, nabij Birmingham, een internationale conferentie gehouden van Messy Church, in Nederland bekend als Kliederkerk. Messy Church is een inmiddels internationale beweging van ‘Kliederkerken’, waarin gezinnen samen bijbelverhalen ontdekken, samen vieren en samen eten. In Nederland zijn inmiddels ruim 100 Kliederkerken in verschillende vormen en met verschillende namen. In Waalwijk organiseert pioniersplek Zin op School de ‘Kliederklas’. Elders vind je een ‘Kliederkapel’ en een ‘Doe-mee-kerk’. Allemaal vormen om creatief met bijbelverhalen aan de slag te gaan en al doende te ontdekken wat ze voor je kunnen betekenen. Vanuit het Kliederklas-team van Zin op School zijn Sandra Gaakeer en Otto Grevink naar de internationale conferentie van Messy Church gegaan.

Ze maakten deel uit van een Nederlandse delegatie van tien personen, waaronder startbegeleider Iris Goudkamp en projectleider Nelleke Plomp van de Protestantse Kerk in Nederland. Naast de Nederlandse delegatie waren Denemarken, Zweden, Noorwegen, Duitsland, Canada, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika vertegenwoordigd. Ook waren natuurlijk de Engelsen zelf present. Australië en Nieuw-Zeeland deden vanwege de reisbeperkingen ditmaal op afstand mee. De conferentie werd erg inspirerend gevonden door de deelnemers.

Wereldwijde beweging

“Eigenlijk is elke Kliederkerk maar een relatief kleine activiteit”, vertelt Sandra Gaakeer. “Net als pioniersplekken zijn het vaak kleine teams die voor meer en soms wat minder gezinnen leuke creatieve activiteiten bedenken. Je probeert naar beste kunnen iets moois te verzinnen en wisselt ideeën uit met andere Kliederkerken. En wat is het dan mooi om te merken dat je gedragen wordt door zo’n grote beweging van mensen uit zoveel landen met hetzelfde enthousiasme!” Zoals elke Kliederkerk is deze beweging klein begonnen. “En in Engeland konden we ervaren hoe groot die beweging geworden is. En hoeveel mensen overal in de wereld behoefte hebben om samen met hun kinderen op zoek te gaan naar zingeving door dingen te ondernemen, binnen en buiten, creatief en sportief. En natuurlijk: samen te eten” aldus Gaakeer.

Outdoor en science-activiteiten

Tijdens de conferentie konden de deelnemers veel verschillende activiteiten meemaken die ontwikkeld zijn. “Te midden van al die leuke nieuwe ideeën vielen vooral die ideeën op die buiten georganiseerd worden en met wetenschappelijke proefjes. ‘Messy Church goes wild’ (buitenactiviteiten) en ‘Messy Church goes science’ (wetenschap) zijn twee nieuwe aparte onderdelen van de beweging van Messy Church. We konden ervaren hoe de natuur, maar ook proefjes, helpen om een bijbelverhaal te ontdekken. Meesterverteller Martin Payne leerde ons hoe je met ervaringen van alles om je heen veel intenser een bijbelverhaal kunt beleven.”

Voor iedereen, met Young Leaders

De Nederlandse delegatie ging ook op zoek naar wat een Kliederkerk verder kan betekenen voor de mensen die ernaar toe komen. “Eigenlijk legt Kliederkerk de kiem voor een nieuw soort kerk-zijn” legt pionier-predikant Otto Grevink uit. “Kliederkerken zijn niet alleen maar losse activiteiten. Overal in de wereld zie je vragen hoe je contact houdt tussen de activiteiten door. En hoe daaruit nieuwe activiteiten ontstaan. Vanuit de behoefte aan contact en verdere verdieping. Een Kliederkerk is ook niet alleen maar voor gezinnen, maar voor iedereen. Voor jong en oud. De focus op gezinnen laat vooral zien dat je het samen doet. Dat het geen activiteit is van kinderen waar ouderen naar kijken, maar dat je samen bezig bent.” Hoe je dan contact houdt met kinderen die tieners worden en naar de middelbare school gaan, was een specifieke vraag van Gaakeer en Grevink. “We hebben daar gesproken met ‘young leaders’, tieners die een eigen rol hebben in de organisatie van Messy Church. Ze worden serieus genomen in hun ideeën en organiseren zelf mee. Heel inspirerend om die ruimte ook te geven aan onze tieners. Er zijn zelfs online meetups voor young leaders van over de hele wereld. Dat zullen ze ook leuk vinden” besluit Grevink.

Met alle nieuwe ideeën gaat het team van de Kliederklas van Zin op School aan de slag voor de volgende Kliederklas, op zondag 26 juni van 16.00-18.00u, mét de tieners. Geef je op via info@zinopschool.nl